piątek, 6 stycznia 2012

Gdy ubogi w taniec... doradzają tylko biesy. Cęść 3. Stopka do kształtowania karg. Bezel roller.

Małe, sympatyczne narzędzie do doginania ścianek kargi aby zakuć osadzony w niej kamień. Nie daje się łatwo zastąpić czymś innym.
Potrzebowałem takiego odkąd nauczyłem się od kolegi jak wyykuć jednolitą kargę ale go nie miałem. W sklepach internetowych kosztuje kilkanaście PLN ale nie miałem ochoty czekać 2 - 3 dni ani kupować więcej produktów żeby się opłacało wydać dodatkowe pieniądze na koszty wysyłki. Dobrze wiedziałem, że mogę takie narzędzie zrobić w ciągu czterdziestu, góra pięćdziesięciu minut.
Wygrzebałem wśród swoich narzędzi stare i wyeksploatowane wiertło piórowe rozmiar 30 mm.


Uciąłem większą część pióra i trochę trzpienia. Ukształtowałem pióro w lekki łuk, wygładziłem i wypolerowałem. Każde cięcie i szlifowanie systematycznie przerywałem chłodzeniem stali w wypróbowanym wodnym roztworze płynu do mycia naczyń. Wywierciłem otwór w ładnym kawałku drewna wiązowego, w mniejszym kawałku drewna wenge i w plasterku grubej skóry. Osadziłem trzpień na klej epoksydowy. Ukształtowany wstępnie materiał rękojeści ostatecznie wygładziłem, wypolerowałem i zaimpregnowałem miksturą, której kompozycja składa się z wosku pszczelego, pokostu lnianego i terpentyny balsamicznej starej daty.





I... jest! Solidny aż do przesady ze względu na wysoką twardość stali, przesadnie elegancki jak rękojeść noża, wygodny i praktyczny. Koszt materiałów - około 10 zł. Satysfakcja - wieeelka!






3 komentarze:

  1. Pomysłowy Dobromir;))
    Układ nazwowy uważam za zawarty;) Dzięki, będę korzystać;)

    OdpowiedzUsuń
  2. bezel roller - zawijacz cargi, wyglada na lepszy niz te dostepne w handlu

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne dzięki. Sam wiesz, Tom, że jak zrobisz sam, to wiec co masz. Ten jest z potężnej stali a nie z odlewu jak kupne. Chyba się nie rozleci zbyt prędko.

    OdpowiedzUsuń